Leerplan, lesdoel, motivatie
Leerplan
Het
vak Nederlands bestaat in dit leerplan oa uit taalvaardigheid en aanzet tot literaire competentie.
Taalvaardigheid is de eerste en belangrijkste component. De
Nederlandse lessen zijn er in de eerste plaats om de leerlingen tot een betere
receptieve én productieve beheersing van hun taal te brengen. Receptieve beheersing
betreft luisteren en lezen; met productieve beheersing zijn spreken en
schrijven bedoeld.
Literatuur bestaat uit het lezen
van literatuur en het begeleidende reflecteren daarop. De literatuurcomponent
heeft vooral een grote vormende waarde. Via fictie, boeken, literaire
fragmenten, poëzie … kun je aandacht vragen voor het (inter)culturele. Respect
opbrengen voor anderen, genieten van het ‘mooie’, stilstaan bij het
esthetische, bij de ‘persoon’ … .
Via kennismaking met de jeugdliteratuur probeer je nieuwe
leefwerelden voor de leerlingen te openen en allerlei maatschappelijke
onderwerpen bespreekbaar te maken.
Lesdoel
Leesvaardigheid
De leerlingen zijn bereid een boek te lezen en hierover te reflecteren. Ze krijgen daarvoor een blad met vragen.
Spreken
De leerlingen durven spreken voor leeftijdsgenoten. Ze vertellen waarover het boek gaat in goede Nederlandse zinnen. Ze spreken technisch goed (tempo, articuleren, luid genoeg, niet te snel).
Luisteren
De leerlingen zijn bereid te luisteren naar elkaar. Zo komen ze veel te weten over andere boeken maar ook over andere historische periodes.
Motivatie
Deze blogger kadert in het leerplan literatuur, spreken, lezen en luisteren. De leerlingen lezen elk een historisch boek dat ze moeten kaderen in de juiste historische periode. Deze blogger geeft hen informatie over de historische periodes. Deze opdracht ondersteunt ook de lessen geschiedenis en is vakoverschrijdend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten